Institute for Postinformation Society

Institute for Postinformation Society republishes materials of Ukrainian blogs on Russia aggression related issues (All rights reserved).

A dashing “high five” of Vladimir Putin meeting crown prince of Saudi Arabia Mohammad bin Salman during the G20 summit, in the same time as the rest of leaders of world superpowers shun him away because of the toxic case of murdered journalist Jamal Khashoggi — this is nothing but Putin’s realization of a fact that he should learn to live under sanctions, while still in need of foreign exchange earnings from military contracts. Even with all his brave face of “de-dollarisation” and “import substitution”.

Saudis are the true and dependable buyers of Russian military junk which they later stuck in any place of Near East they deem worthy of it. The only problem remains. World community and Americans will do nothing to Saudis, as values are important, but oil prices are oil prices. But Moscow is another story. Russian weaponry supplied with PMC Wagner members and other “green people” falling in a hands of combatants all throughout the world is something which makes western intelligence services feel uneasy. So to feel himself safe and comfy, Putin needs a cover-up operation, so that in case of escalation of military threats in the hot spots he could point to the scapegoat, which, traditionally, would be Ukraine.

The same story is with the activity of Russian intelligence and FSB on the supporting on their positions in the controlled groups connected to Islamic State (ISIL), which they create since 2013. Few years ago ISIL fighters captured a few Russians which were later accused in espionage. Naturally, those have been executed, first recording their confessions onto camera. Or, a staged execution was shown, which is also possible.

But after few of such demarches, apparently some kind of status quo was found, and GRU and Russian military intelligence continued their work. Infiltration of agents into the terrorist groups of Near East is virtually absolutely necessary for Kremlin. At least because lots of people from Dagestan, Chechnya and other members of Caucasian regions which practice Islam volunteer to travel and take part in the “sacred jihad”, and also make some money, while they are not preparing the bombings in USA (i. e. Boston Marathon bombings, for which brothers Dzhokhar and Tamerlan Tsarnaev were convicted).

These are the reasons why Kremlin is actively involved into the connections with terrorist groups, and why it needs a smoke screen from blaming of others, to continue what they doing behind it. But sooner or later it comes to a light, and the infamous Viktor Bout (one of the most prominent Russian arms dealers) finds himself sitting in American jail since 2008, convicted to 25 years for the illegal arms trafficking.

The Smoke Without a Fire

To create such smoke screen Kremlin, as always, tries to use Ukraine. The last strike against the international reputation of Kyiv in the sphere of international arms transfers were performed in the early September 2018.

The main voices of Russian propaganda (“Russia Today” and “RIA Novosti”) informed that the first secretary of the Department of foreign relations of Syrian Ministry of Foreign Relations Ala Din Said Hamdan stated that USA and its allies supply the terrorist organizations with weapons, in particular through the third countries such as Ukraine.

According to the representative of Syrian Ministry of foreign affairs, Americans use the countries of Eastern Europe, Balkan countries, “and in particular, Ukraine to supply the Al-Nusra Front and ISIL with weapons”. Of course, Ala Din Said Hamdan emphasized Ukraine in his statement, aside to the other countries unnamed, with a reason.

Two years have passed since virtually the same charade (but more intricate one) was played in Kuwait, perhaps with the involvement of Ministry of internal affairs or its representatives. Back then, the journalists of Kuwait news agency and Agency France Press was spreading the statement that terrorists captured by Kuwait law enforcers testified that Chinese-manufactured portable air defense systems FN-6 were received by ISIL groups from Ukrainian agents. Through the smuggling across Turkey.

After some time Agency Press France deleted these articles from all their online platforms (including the news aggregator Yahoo), but noone even thought of making formal apologies to Ukraine.

It so happened that a year before that, in October of 2015, a news photographer of the same AFP made a report for Daily Mail of how Chinese air defense systems FN-6 (is this a coincidence?) were supplied to ISIL terrorist groups from Sudan, smuggled through Turkey (a coincidence again?).

There is little doubt in the fact that Russian special forces see little difference between USA and Ukraine in their work. Better to say, they consider Ukraine to be merely a provider of USA will. Thus the statement of the Syrian diplomat (a text of which was written in Kremlin) we can only characterize with a term from video game: СOMBO HIT! “Americans supply terrorists with weapons with the hands of Ukrainians.”

We must remind that Kremlin stated, and not once, that Russian aerospace and land forces already defeated all the terrorists in Syria and Iraq. Sometimes (as were with the capture of Palmira), they defeated them more than once. But the occasional “leftovers”, with supposedly American weapons, supposedly supplied through Ukraine, just keep coming out of nowhere.

The Near East trump card of Syria is critical for Putin, as a device of raising the rates in the game with West and USA. It is well known, that peace in Damask is very important for Washington, Berlin and Paris, and for numerous reasons. The stability on the Near East is: an easily forecasted price on oil, the reduction of number of refugees, and many other things which many people are interested in. But with a leverage that can control the degree of tensions in the region, Putin constantly shows to West that he has an ace in his hole, so that he would have a room to maneuver in the Ukrainian question.

World media wrote not once about the projects of trading Syria for Ukraine, which were discussed and prepared on the highest levels. It is because of these serious publications why you cannot perceive such gambit as a pure conspiracy.

That’s why Russian side is interested in heating up the mistrust in honesty and reliability of Ukraine in the sphere of arms trade. That helps to ensure that in a critical moment world community will turn away from Ukraine and will overlook the military aggression of Kremiln.

The saddest fact is that world media and non-government organizations often help Kremlin in this. Recently Deutsche Welle published an article of Uganda’s role in the long term civil war in Southern Sudan.

Authors of the article of this established media claim that while being, on a public, one of contributors to the peace process in neighboring South Sudan, in fact Uganda also is one of the biggest suppliers of weapons to the region, with this helping to maintain the active phase of conflict. And right in the introduction to the article, authors claim that the source of weapons are European Union, USA and China.

According to some international reports, multi-year conflict already cost up to 380 000 lives. And Uganda and Sudan might be supplying with weapons both sides of the conflict: Sudan People’s Liberation Movement and Sudan People’s Liberation Movement-in-Opposition.

Journalists back their claims with the report of Conflict Armament Research (CAR), which states that Uganda buys weapons from EU countries (Bulgaria, Romania and Slovakia), after which it transfers weapons to South Sudan, which is a gross violation of the rule of “end user” of international weapons trade.

According to Michael Lewis (a head of the department of CAR regional operations), South Sudan buys Bulgarian weapons and asks Uganda (for some fee) to provide a documents of “end user”, for this deal be legal. The same is with Chinese weaponry, which Juba (Uganda) purchases, which are later used by both sides of conflict in South Sudan.

In July of 2018, United Nations Security Council imposed an embargo on arms trading with South Sudan. Almost after five years since president Salva Kiir Mayardit accused his vice president Riek Machar on attempts to take power (South Sudan became independent from Sudan on July 9th 2011).

 

Of course every involved deny everything. The deputy minister of defense of Uganda Charles Okello Engola said that he has nothing to do with the accusations, and Uganda doesn’t even have a way to conduct such transfers. The same is claimed by the representative of South Sudam. A former vice president Riek Machar though confirms the weapon supplies from Uganda to Sudan People’s Liberation Movement-in-Opposition, in the time of their fight for independency from Sudan.

It is very hard to understand who tells the truth and who lies about the sustaining of long-term conflict in this African country. More even since western researchers choose to ignore the Russian involvement in these processes. And then happens not for a first time.

Few reports of Amnesty International which were amazingly published almost simultaneously with publications of Graham Stack, an OCCRP journalist who works in Ukraine. While analyzing the documents one can establish that both are based on the information leaked from Ukrainian companies. Perhaps on the information from the same e-mail account.

Both reports accuse Ukraine of supplying of firearms to Khartoum at the moment when international embargo was not yet introduced, which makes all these accusations null and void from the legal standpoint.

In other words, a topic of arms trade involving Uganda and the civil conflict in South Sudan is covered by a media time to time. But for a mysterious reasons, not a single investigation mentions the role of Kremlin in this story.

Kremlin’s Uganda Contracts

Perhaps we should start with the fact that the UN report from August 21st 2015 includes documents and photos of firearms and Mil Mi-24 helicopters of different modifications. And in three months after that, a journalist investigation appears at “The Independent” online media of Uganda, which now can only be accessed in the Internet archive, because for some reason it was deleted from the media web site.

The article starts like this:

Uganda is again under the UN investigation in connection with the suspicion in purchasing the weaponry from Russia, including four helicopters Mi-24, which ended in the possession of South Sudan government. Proofs state that Uganda might have had bypassed parliament objections and to secure a credit of $170 million to finance the deal.”

This is true. As African web resource chimpreports.com informed at February 25th 2015, the Ministry of finances of Uganda addressed a parliament committee of economics and finances with a request for approval of loan in some “Russian bank” of 170 million USD (484.5 billion of Uganda shillings) for a purchasing of “secret” weaponry from “Rosoboronexport”. A “secret” weaponry is stated as “tanks and guns”. It is mentioned that members of parliament committee was “shocked” by this requests (as Uganda parliament just recently secured exceptional provisions for defense in 2014-2015 financial year), and they expressed a serious discontent in the preliminary discussion of this question at February 25th. But it is assumed that parliament members did not oppose too much, as it is evident that this request was approved by Yoweri Museveni, a president of Uganda.

The sources in Kampala informed the web resource that Ugandian Ministry of Defense entered the negotiations with “Rosoboronexport” regarding the purchasing of mentioned weaponry in the middle of 2014, and by the end of 2014 sides negotiated all the parameters of the contract, and the only thing left is the approval on the side of Uganda; and the providing of the loan is also negotiated by both sides.

As Russian sources informed, the unnamed Russian bank was “VTB Bank”, and the story of the loan is drugged since April of 2013: “Bank is ready to provide the loan to Uganda for purchasing of Russian military technics. Representatives of the bank joined by the employees of “Rosoboronexport” plan to visit Uganda in the near future to negotiate the conditions. This is not the first such experience for VTB Bank — in past year the bank took part in the financing of Angola purchasing of Russian weaponry. More deals with other countries of African regions are to be coming — said the source in the bank.”

Of course details like this did not interest neither OCCRP nor Amnesty International. And if they had some hidden motivation in their reports, they should not have been interested.

Apparently, most of this (or a large part of) weaponry purchased with this loan were intended for the government of South Sudan. Four Mi-24 helicopters (of Mi-24V and Mi-24K modifications), spotted in the August of 2015 in the airport of Juba, the capital of South Sudan, bearing the insignia of government Sudan People’s Liberation Movement. As a payment for mentioned four Mi-24 helicopters, Ministry of Defense of South Sudan transferred 40 million Euros, in two tranches in March and April of 2015, through the Kampala-located Commercial Bank of Africa, controlled by a family of current Kenia president Uhuru Muigai Kenyatta. Some payment documents were signed by South Sudan Minister of Defense Kuol Manyang Juuk.

"

If you connect all these cases of accusations against Ukraine, an interesting picture forms.

Syrian diplomat accuses Ukraine in the supplying of terrorists with weapons, while Syria is stuffed with Russian weaponry. Western media (referring the Kuwait Ministry of foreign affairs) accuses Ukraine in supplying Syrian ISIL with Chinese weapons, while there’s not much secrets about involvement of Russian special forces in this region. International activists and journalist organizations accuse Ukraine in weapon trade with South Sudan, not noticing that Russia supplies it with weapons through Uganda, for hundreds of millions dollars.

In addition, the journalist’s articles of these stories on the pages of AFP and Ugandian “The Independent” appear to be deleted… A coincidence?

 

 

The North Korean Gambit

In 2017 in the international media space two stories appeared at once: a study of an expert on the non-proliferation of nuclear materials Michael Elleman, and the story at The New York Times by two Pulitzer prize winners from Singaporean office (which is peculiar) William J. Broad and David E. Sanger.

Both stories accused Ukrainian company “Yuzhmash” that it was their developments of rocket engines which were a foundation of successful development of North Korean nuclear program. Elleman claimed (and was quoted by journalists) that North Korean continental ballistic rockets are set up with the RD-250 engines, which (according to his information) are produced on four factories of ex-USSR, one which being “Yuzhmash”.

The RD-250 engines indeed were produced in Ukraine by “Yuzhmash” until 2001, by the technical documentation of Russian “Energomash” corporation. They were used actively in two projects: Tsyklon-2 and Tsyklon-3 rockets, which were produced on “Yuzhmash” for the Russian Federation. Basically, Russia obtained all the engines manufactured. A number of Ukraine officials stated this — an interim director-general of State Space Agency of Ukraine Yuriy Radchenko, and the patriarch of Ukrainian national security Volodymyr Horbulin (quite familiar with rocket technologies).

And here’s where the interesting part starts. Ukrainian experts Radchenko and Horbulin theoretically share the Elleman’s concerns. Because to not only master, but also to put in mass production a technology like this, you need not years — but decades. And Elleman made his conclusions based on just the photos of the parts of rocket engines from North Korea. So, apparently, North Koreans, who were able to produce engines like this in mere two years, simply took an already product. And the question is, where did they got it from?

It is a known fact that Russia stores from 7 to 20 Tsyklon rockets. This are piece goods, you cannot simply lose a rocket as you could with a paper clip. But one knows exactly how much of “pieces” they have kept. A simple calculations say that Russian Federation possesses 28 to 30 RD-250 engines (four modules per rocket), and also have a documentation and an experience of using them. And more even, if North Koreans somehow, by a miracle, invented and produced these engines — they would need dinitrogen tetroxide (unsymmetrical dimethylhydrazine), which serves as a fuel for these engines. And the technology of it is owned by … surprise! By Russian Federation.

But at first Elleman didn’t give up, as he was a target to blame, not the journalists. First he came up with a version of “possible supplies”. Later, when the former director of State Space Agency of Ukraine Oleh Uruskyi commented to DW on how this is impossible, based on the system of Ukrainian export control, which was created by Americans — then the version of illegal stealing of rocket engines appeared. What that would be, were the engines carried out in a pocket? Just someone stealing a 1750 pounds of super complicated piece of metal from the “Yuzhmash” factory? Is this a joke? Not quite funny, really.

In two months after the scandal, where the esteemed Elleman deleted his Facebook and Twitter account and took back his words in the articles, Ukraine was visited by a brave journalists of the American “Vice News”, which shot the video story of how engineers of “Yuzhnoye” Design Office suffer from being paid so little… And the context of the story suggests that perhaps mistreated Ukrainian geniuses could simply drew the blueprints of rocket engines by memory, trade them to North Koreans, who, I don’t know, perhaps ate those blueprints on the border check, but still were able to construct the engines, again by memory…

It might of course seem as a conspiracy against Ukraine, but in reality this is nothing more that stupidity and the greed of journalists. Let’s get back to our Singaporean authors of New York Times. Apparently, despite the advanced age and being honored with Pulitzer prize, both journalists prioritize chasing the sensations, for long 20 years…

In 1998 Sanger quotes an unnamed source in the intelligence, that there is a bomb producing factory found in North Korea. 20 years later, at November 12th 2018, Sanger and Broad claim that there’s sixteen nuclear bases already on the territory of North Korea — based on the information published by the CSIS center, where the already familiar to us Michael Elleman worked.

American non-mainstream press suggests that this situation is looking alike to a story of 2003, when journalist investigations of Judith Miller of supposed possession of nuclear weapons by Iraq, was one of the tools for a public encouragement of American invasion into Iraq. A host of CNN late night show John Stewart later directly asked Judith, whether she realized that as a journalist it supposed the political agenda of the government.

We must remember that all these stories by journalists happen on the background of disclaimer, which Elleman’s colleagues thoughtfully added to their repost, which was used a foundation for Sanger’s article. To not get themselves in the trouble with accusations against Ukraine, on the page of the story about the 16 bases in North Korea it is said now: “Some information used while preparing this report may in the end be incomplete or wrong”. In the same time, the authors express the hope that their work will be helpful for those who make decisions… Oh, of course. Some people in Kremlin who are interested in any kind of destabilization in Western countries, and especially in Ukraine, will most surely find this information helpful…

There is yet another peculiar fact about the Sanger’s job — not only was he actively cooperating with WikiLeaks, but since 2010 was for serving for them as an executive contact of the media publisher. But let’s forget about Sanger for a moment, after all, he’s but a journalist, what would you expect from him. L:et’s get back to rocket engines, and where did they came from, after all?

Russians started to undermine the “Yuzhmash” image long before the article of the supposed transferring of rocket technologies to North Korea. Their motives are pretty understandable. On one side, the competitor rocket technology state kind of harms the image of Russia as the only space nation of the former USSR. On the other hand, under the cover of the wave of accusations against Ukraine, some weaponry which shouldn’t be there can be smuggled to some countries.

A second version appears to be quite credible if you consider the background of the infamous investigation of Elleman, and the article in The New York Times with his comments. A week before the widely covered article with the accusations against Ukraine, at August 9th 2017, DW published an interview with a 74-year-old rocket engineer professor Robert Schmucker, which captured little attention. In his interview he also suggests that someone is being helping to North Korea with its nuclear program, but he makes an accent precisely on Russian Federation.

In his interview, Schmucker says: “Not necessarily this was a Russian government. But rockets or their parts are coming from Russia, and perhaps from some ex-USSR countries which might have had these rockets. I do not claim that this is a work of some government. This may be some non-government structures, some individuals, or the organized crime groups. But there must be some people which transfer the components of rockets to North Korea, and then help Koreans to master these rockets…

“… Here we can see, — comments Schmucker on his observations of North Korean launches of SCUD, — that the engines used in these rockets absolutely sure were coming from Russia”.

So we can suggest that Elleman’s was simply set up by the journalists of Singaporean office of The New York Times. Because they did not covered the fact that engines is a product of Soviet military industry, and they may have been stored on four different plants, three of which are Russian (say, “Energodar” in the Khimki city), and one of them is Ukrainian “Yuzhmash”. In his commentary to the “Voice of America” Elleman emphasized that he doesn’t know which other sources were used by the journalists to present his words in this kind of anti-Ukrainian context.

Finally, it would be necessary to mention that Elleman’s spouse is Russian, and he himself is a big admirer of Russian culture, and even worked in Moscow for a few years, when he was a head of American part of bilateral commission on the missile reduction of US and Russia.

At November 1st of 2017 Yevgeny Prigozhin-affiliated Russian source akin to “RIA FAN” started to spread the fake news that the US Congress assigned the responsibility for the supply of the rocket engines to North Korea components on Ukraine. In reality, Congress has set a task to the National Intelligence and the Secretary of State to investigate the truth. And it was Russians who came up with the “Ukrainian trace”. It is quite easy to get to this fact, you just need to read the bill H.R. 4123 “North Korea Ballistic Missile Investigations Act”.

Of course, National Intelligence of USA got to the truth. But the bad aftertaste in the world media space didn’t disappear. And the Russia is no doubt supplying the North Korea which weapons and technologies, while in return Pyongyang can always take some destabilizing actions when it is needed to divert the attention of Washington. And of course, Pyongyang pays off with the slavery work of its citizens building the different objects on the territory of Russian Federation, including the infrastructure for the 2018 FIFA World Cup. Who knows how many of them perished from cold, undernourishment and violation of safety while building those stadiums.

In February 2016 Lee Cheol Woo, a deputy of the South Korea ruling party Saenuri, claimed (referring to countries’ intelligence agency) obtained the crucial parts of the long range rocket, which was tested by Pyongyang, from Russian Federation.

North Korea is a “third Ukraine” for the Kremlin. Our reader, please consider that the main opponent of Putin always was and always will be the “imaginary” Washington. It is Washington which Putin fights when he sends the FSB and GRY agents to destabilize Ukraine and to annex the Crimea. It is Washington Putin tries to protect himself from, when playing the Damask card, to force Western elites cooperate with Russia. It is Washington Putin tries to scare with the “nuclear ash”, when supplies Pyongyang with rocket technologies.

Any and all speculations about supposed responsibility of Kyiv in transferring of sensitive military technologies to a dictators — is preposterous, at least.

The Useful Idiots

There never were much of a trust in the international transferring of weapons. The suppliers always could provide both sides of the conflict with weaponry, and wouldn’t care about which side would win. And since mostly a situations like this had its place in the less than prosperous regions of the world, noone cared much. Except of journalists…

These fearless people, often under threat of death, gathered evidence of crimes against humanity and humankind. Just remember the reports from Rwanda, where the genocide was about to start. But that was long. As of now, the level of trust to the journalists is close to a zero, about the level of trust for the weapon traders. As — just as in the world of weapon trade — everything can be bought and sold in the media world now.

And it may not even be counted as a bribe, merely as a match of the interests. Good documents, acquired by Russian special forces through the hacking of e-mail accounts of Ukrainian weapon exporter companies, can be transferred to the “honest” journalists under a good pretext. And the journalists, in their turn, will “honestly” publish these documents, wishing for nothing but the peace all over the world, and believing a good case. When we speak of weapon trade, we speak of war. Not only a “real” war, but a trade war, an informational war. And war has no place for mercy. Whoever is armed better, will come off being right.

The task of intelligence services is to harm the enemy, including their reputation on the international level. And the task of journalists is to publish hot stories. Journalists do not necessary need to be someone’s agent to publish the inside source documents, keeping well within their rights — even if those will harm the national security and the reputation of the country. Everyone is simply doing his job.

Once the editor of American BuzzFeed decided for publishing the famous “Trump dossier”, proved by noone, where one of the paragraphs told of St. Petersburg prostitutes, whom Trump made to piss on the bed where supposedly Barak and Michelle Obama slept once.

Later, when he was asked to explain the reasons why he did spread a nonsense like this, having no sources which would proof the dossier in full, or even parts of it, he came up with a proud open letter of how he is serving the society, and it’s not his job to make decisions of credibility of information, but the job of society. Let the society to decide, whether or not to believe the information spread by a media.

Most of the journalists all over the world use a philosophic equilibristic like this to justify their actions. Some do this for money, some do this for fame. And they bear no responsibility for anything like this. And if someone would be so careless as to doubt their rightness or professionalism, that someone would be immediately blamed to advocate for one of the sides. It’s a vicious circle.

In last four years Western media took a large part in spreading the Russian narratives which had to do with accusations of Ukraine in the unscrupulous supply of weapons. In November of 2016 the Agency France Press published an untitled story of Ukraine supplying the Chinese-made man-portable air-defense systems to the ISIL terrorists.

William Broad and David Sanger from The New York Times published an accusations of supplying the rocket engines to the North Korea. Journalist Graham Stack, who lives in Kyiv since 2007 and writes for different media, in the same day with Amnesty International published, by his very own words a leaked data of supposed supplies of Ukrainian weapons to South Sudan.

The funny fact was, the data of Amnesty International and Graham Stack were almost identical. It is not quite clear who cheat off from whom. Judging from the documents published, the information was acquired from the hacked e-mail account. Of course, the data was leaked gradually, so to not expose the circumstances of how it was acquired. Graham was more detailed, and provided the facts supplied by photographs. Amnesty International, on the contrary, tried to provide more information without exposing the proofs or the photo copies of contracts.

 

Apparently there were some coordination between the British office of Amnesty International and Graham Stack. At least judging from the fact that both stories were published in the same day, and contained virtually the identical messages. But none of both sides ever mentioned the fact of collaboration. Does this mean they both could have been used covertly? Does this mean there were some other plan, other than that to “expose the terrible injustice”? An interesting fact: it seems that Ukrainian office of Amnesty International were not even aware of the events, but was forced to visit TV and radio programs to back up the story of their colleagues, virtually having no knowledge of the story published. People simply repeated the limited number of messages they were presented with.

At the same time, Graham Stack, despite the large scale resonance of investigation like this and his 10-year-long history of living in Kyiv (which no doubt allowed him to make different connections), never appeared in any Kyiv media with a commentary of his investigation. Again, not quite clear, why?

Hurriyet Daily News informed that in the Turkish port of Zonguldak a supposedly Ukrainian cargo was arrested, with details and parts of Russian anti-tank rockets 9L111 Fagot and 9K113 Konkurs. The arrested on the board of ship citizen of Iran confessed that he tried to deliver the cargo to Iran.

For each of these cases a reader can find a detailed analysis in the open sources, but who has a time for this? Try to guess the average reaction of Ukrainian journalists and activists on yet another accusation of Ukraine in the unlawful supplies of weapons? You got it, the first thing which will be said will be: “Let the Ukrainian side conduct a thorough investigation in the Ministry of Defense and affiliated structures”. The question of relevancy of journalists’ data will not be even asked.

There is no doubt that the reason for this is the infamous lack of trust to the government and its structures. But when we talk about the common sense — you should not trust to anyone, you simply need to be unbiased in the judgment. Because the credibility and integrity of journalists (including those abroad) were compromised not once now, and this is a practice stretching for dozens of years.

At October 7th 2008 BBC published a document, supposedly exposing Ukraine for the tanks of the “Faina” ship captured by the Somali pirates were intended not for Kenya (as was stated) but for South Sudan.

Later it became known, that the GOSS abbreviation, which journalists interpreted as a “Government of South Sudan” in fact meant “General Ordnance and Security Supplies” — a logistic division of Kenya Ministry of Defense.

ON the background of such diverse and “professional” attention of international journalists to Ukraine, for reasons unknown any “weapon issues” connected to Russian Federation are simply ignored.

For example, the fact that Russia supplies Kurdish rebels with weapons. This became known when in February 2018 in Internet the videos were published of Turkish military joined by the fighters of Free Syrian Army intercepting the truck filled weapons and ammo, intended for Kurdish “People’s Protection Units”. The truck made its way to Afrin (on the north-west of Syria) which at that time was controlled by Kurdish military units. Video camera fixated the RPG-7 grenade launchers and the rockets for anti-tank rocket launchers “Fagot”, “Metis-M” and “Konkurs”. Noone but Russian Federation produces and uses a weaponry like this.

Instead of investigating the connection of supplies with Russian Ministry of Defense, or Yevgeny Prigozhin’s PMC “Wagner” units, journalists stubbornly tried to connect Kurds with Ukraine.

The story of weapon supply for South Sudan is even more prosaic. You need merely to Google a bit, to come up with a balanced out story. But of course it is easier to simply copy and paste the biased investigations.

At August 19th 2013 the web site of “Rostekhnologii” company published the information that “JSC Rosoboronexport” (which trades the weapons all over the world) signed in 2011 and fulfilled in 2012 a contract of supplying Sudan with twelve Mil Mi-24 and six Mil Mi-8 helicopter gunships.

Sudan buys the weapons from Belarus, which in the duration of 2008-2010 supplied Sudan with twelve Sukhoi Su-25 and three Su-25UB air support aircrafts. There were negotiations of purchasing of eighteen Su-30K, owned by “Irkut” company, which were stored on the aircraft repair factory in Belarus.

Earlier, the United Nations Security Council approved the resolution forbidding Sudan to use the air forces in Darfur, where the prolonged inter-ethnic conflict has a place. The UN Security Council head of committee Maria Cristina Perceval sent an official letter to Security Council, that according to her information a total of eight Mi-24 aircrafts were supplied to Sudan. But according to Russian Ministry of Defense this doesn’t mean much, and does not contradict to resolutions of UN Security Council, as Sudan “provided its obligations of not using this weaponry in Darfur”.

The story of supplying weapons to this region is a classic illustration, of how Viktor Bout, one of the most famous and cynical intermediaries on the world weapons market (luckily, a former intermediary), is a real face of Russia on the weapons market. Because in the Sudan conflict Kremlin supplies both sides with weapons, and recently sent its mercenaries from the PMC “Wagner” there.

We mentioned the supplies to Sudan earlier. And into the South Sudan the Russian weapons are supplied through Uganda. In 2012 Russia supplied Uganda with six Sukhoi Su-30MK2, on the total sum of 740 million USD. After that the Russian VTB Bank together with the “JSC Rosoboronexport” came up with a special scheme for Ugandian government.

Russian bank opens the credit line for the Ministry of Defense of Uganda, on the sum of 170 million dollars. With these funds, Ugandans were supposed to purchase the old Soviet-era weaponry from Moscow, most of which would have ended in South Sudan. This schemes were covered by a few Ugandan media. Some of these stories were deleted later, but are still accessible through the archive.org website.

And still, instead of obvious things, such as a constant violation of international laws by Russia, everyone prefer to look for a black Ukrainian cat in the dark Ukrainian room — without any cat there in a first place.

 

 

 

 

Author :
Print

Leave a Reply